Proteinrik kost

Det finns stora belägg för att högt proteinintag gynnar kroppen och bidrar till en sund kropp. Bland de som tränar regelbundet är kunskapen om kosthållning utbredd. Dessa har också ett större proteinbehov för att täcka åtgången som kommer till följd av fysisk träning. Generellt får man i sig allt protein man behöver genom en balanserad och varierad kost. I vissa fall kan dock proteintillskott vara ett komplement som underlättar att komma upp i rätt volym. Förutom att fungera som byggstenar i kroppen innehåller proteinrik mat en uppsjö andra ämnen som också tillför sitt. För en uppskattning om hur mycket protein du behöver när du tränar kan man utgå ifrån att kroppen behöver 1,4-2 gram protein per kilo kroppsvikt. En person som väger 65 kilo behöver omkring 100 gram protein/dag för att nå en bra balans.

Behåll vikten med protein

Åtskilliga studier visar att protein har en tendens att hålla oss mätta under längre tid. Effekten handlar om mängden protein. I en studie jämfördes personer som åt 10 procent protein och andra som åt 15 procent. Den tidigare gruppen började småäta och fick under en månad i sig klart mer kalorier än den senare. Faktiskt hela 1 kg översatt från kalorier.

Det är inte svårt att öka sitt proteinintag och även när man har bråttom finns sätt att äta bättre. Förutom de proteinberikade mellanmål som går att köpa i mataffären finns gott om naturligt proteinrika alternativ. Denna lista tar upp några bra näringskällor och anger halten protein som finns.

Proteinrik kost per 100 gram. 

  • Kvarg 12 g
  • Keso 4 g
  • Tonfisk 23 g
  • Kyckling 22 g
  • Makrill 20 g
  • Ägg 12 g
  • Pasta 13 g
  • Ärtor 22 g
  • Jordnötter 26 g
  • Cashewnötter 15 g

Vill man komplettera med proteintillskott kan man snabbt öka andelen protein i sin kost. Dessa innehåller vanligtvis mellan 76-85 g protein. 

Någonting som är viktigt att ha med sig är att alla näringskällor är en sammansättning av såväl protein som kolhydrater, fett och andra näringssorter. Äter man en hög andel fett kan man räkna med att kaloriintaget ökar. För att ha så bra kost som möjligt kan man välja att variera sina proteinkällor och därmed få en balans.

Proteinrik kost