Grönsaksdrinkar

Att dricka grönsaker i form av välsmakande juicer blir allt mer populärt bland personer som försöker leva ett hälsosamt liv. Det finns en hel uppsjö med goda recept på grönsaksdrinkar på nätet, och det bästa av allt är att du i de flesta fall inte behöver en råsaftcentrifug för att göra juicerna utan kan använda dig av en helt vanlig mixer. Juicerna kan variera i konsistens beroende på de fiber som i olika utsträckning finns i färsk frukt och grönsaker. Vissa juicer blir lite tjockare medan andra blir lite tunnare. Du kan lätt anpassa detta efter din smak genom att tillsätta lite vatten.

Här delar vi med oss av några enkla recept. Oavsett vilken typ av juice du blandar till, kan du vara säker på att den kommer att vara fullpackad med både näring och smak. Om du hellre vill ha en grönsakssmoothie, kan du ta lägga till några iskuber, lite naturell yoghurt och en banan. Du ska heller inte var rädd för att experimentera med egna ingredienser.

Kraftjuice

Järn är en viktig mineral för såväl musklernas funktion som för dina blodceller. Denna juice innehåller både järn och K-vitamin – en vitamin som är viktigt för skelett och blodhälsan. För att göra juicen behöver du följande:

  • Lite grönkål
  • En grön grapefrukt
  • En gurka
  • Ett grönt äpple

Hälsojuice

Denna juice är fullpackad med såväl A- som B-, C- och E-vitaminer. Dessa ger dig ett starkare skelett och en fräschare hy, samt ger näring till hela kroppen. Följande ingredienser ingår i hälsojuicen:

  • Ett äpple
  • Ett päron
  • Några körsbär

Antioxidantjuice

De antioxidanter som finns i bär kan motverka kroppens åldrande. För att tillreda denna juice behöver du:

  • Blåbär
  • Jordgubbar
  • En mango

Energijuice

Juicens naturliga fruktsocker kommer att ge dig en energiboost och kokosnötsvattnets elektrolyter ser till att du håller dig vätskad. För energijuicen behövs:

  • Litchi i sockerlag
  • Persikor
  • Kokosnötsvatten
Grönsaksdrinkar